O ćwiczeniu rozumienia

O ćwiczeniu rozumienia

Dziś bardzo ważny post w myśl zasady: ! Przeczytajcie wskazówki, dzięki którym można sprawdzić czy maluch rozumie i w razie potrzeby poćwiczyć z nim. Aby dziecko nauczyło się wskazywać przedmioty, trzeba z nim...

O sylabach otwartych

O sylabach otwartych

Z poprzednich wpisów z tej serii wiecie już, że elementami prymarnymi (pierwszymi i mówiąc wprost - łatwymi) są samogłoski i wyrażenia dźwiękonaśladowcze. A obok nich stoją sylaby otwarte. Czym są sylaby otwarte i co to znaczy, że można je do mowy dziecka...

O zapisywaniu słów dziecka

O zapisywaniu słów dziecka

Dziś wpis o tym, do czego często trudno mi namówić rodziców, choć nie wymaga to dużego wysiłku. Dajcie się przekonać i chociaż przez parę tygodni - na próbę - zapisujcie jak rozwija się mowa waszych dzieci. A może ktoś już zdecydował się prowadzić takie notatki?...

O wyrażeniach dźwiękonaśladowczych

O wyrażeniach dźwiękonaśladowczych

Wyrażenia dźwiękonaśladowcze w mowie dziecka pełnią funkcję słów! Maluszek, który dopiero uczy się mówić, nie wypowie słowa pralka - ale bez większych problemów będzie naśladował jej odgłos, a słysząc potwierdzenie z ust dorosłego upewni się, że istnieje powiązanie...

O kontakcie wzrokowym

O kontakcie wzrokowym

Część moich postów być może na pierwszy rzut oka was zdziwi - co ma wspólnego rozwój mowy z kontaktem wzrokowym? Okazuje się, że bardzo dużo! Kontakt wzrokowy jest pierwszym po płaczu dostępnym dziecku sposobem komunikowania się z otoczeniem! Jest to też coś, na co...

O wypowiadaniu samogłosek

O wypowiadaniu samogłosek

Samogłoski są dla dziecka na tyle łatwe do wypowiedzenia, że często pojawiają się w mowie maluszka jako pierwsze. Dziecko mówi na przykład a-a-a na określenie spania - jednak aby tak się stało, wcześniej musi usłyszeć dorosłego, wypowiadającego te dźwięki w połączeniu...