Jaki kubek wybrać dla dziecka? Pytania i odpowiedzi
W tym wpisie przedstawiłam logopedyczne podejście do kubków, bidonów, słomek i niekapków. Dowiecie się z niego jaki kubek będzie najlepszy dla niemowlaka, kiedy można zacząć uczyć dziecko pić z otwartego kubka, czy warto podać dziecku bidon lub niekapek. W związku z...
Kubek, bidon, niekapek – okiem logopedy
Jaki kubek będzie dla dziecka najlepszy? Czy mogę podać maluchowi bidon ze słomką, czy też zupełnie bezzasadnie zyskały one ostatnio popularność? Od jakiego wieku dziecko może pić z otwartego kubka i czy warto zainwestować w kubek-niekapek? Odpowiedzi na wszystkie te...
O wyszukiwaniu łatwiejszych artykulacyjnie synonimów
Nie każde słowo da się zastąpić łatwiejszym artykulacyjnie synonimem - jednak tam, gdzie to możliwe, warto spróbować.
O niezwykłej roli CISZY – jeden z najważniejszych wpisów w serii #rozgadasie!
Zapytałam w ankiecie moich instagramowych obserwatorów (jeśli jeszcze nie jesteście w tym gronie - zapraszam: instagram.com/kiedy.do.logopedy), czy jeśli rodzic dużo do dziecka mówi, to również dziecko będzie mówiło dużo. Aż 80% osób odpowiedziało, że tak! Tymczasem...
O ćwiczeniu rozumienia
Dziś bardzo ważny post w myśl zasady: ! Przeczytajcie wskazówki, dzięki którym można sprawdzić czy maluch rozumie i w razie potrzeby poćwiczyć z nim. Aby dziecko nauczyło się wskazywać przedmioty, trzeba z nim...
O nauce nowych słów na bazie tych, które dziecko już mówi
Maluszek ma w swoim słowniku już parę słów, ale nie przybywa kolejnych? Przeczytajcie o tym jak wybrać słowa, które dziecku będzie najłatwiej opanować. Do przeanalizowania tego, co dziecko już mówi, przydatny będzie dziennik słów, do którego zachęcałam w tym wpisie....
O sylabach otwartych
Z poprzednich wpisów z tej serii wiecie już, że elementami prymarnymi (pierwszymi i mówiąc wprost - łatwymi) są samogłoski i wyrażenia dźwiękonaśladowcze. A obok nich stoją sylaby otwarte. Czym są sylaby otwarte i co to znaczy, że można je do mowy dziecka...
O zapisywaniu słów dziecka
Dziś wpis o tym, do czego często trudno mi namówić rodziców, choć nie wymaga to dużego wysiłku. Dajcie się przekonać i chociaż przez parę tygodni - na próbę - zapisujcie jak rozwija się mowa waszych dzieci. A może ktoś już zdecydował się prowadzić takie notatki?...
O wyrażeniach dźwiękonaśladowczych
Wyrażenia dźwiękonaśladowcze w mowie dziecka pełnią funkcję słów! Maluszek, który dopiero uczy się mówić, nie wypowie słowa pralka - ale bez większych problemów będzie naśladował jej odgłos, a słysząc potwierdzenie z ust dorosłego upewni się, że istnieje powiązanie...
O kontakcie wzrokowym
Część moich postów być może na pierwszy rzut oka was zdziwi - co ma wspólnego rozwój mowy z kontaktem wzrokowym? Okazuje się, że bardzo dużo! Kontakt wzrokowy jest pierwszym po płaczu dostępnym dziecku sposobem komunikowania się z otoczeniem! Jest to też coś, na co...
O wypowiadaniu samogłosek
Samogłoski są dla dziecka na tyle łatwe do wypowiedzenia, że często pojawiają się w mowie maluszka jako pierwsze. Dziecko mówi na przykład a-a-a na określenie spania - jednak aby tak się stało, wcześniej musi usłyszeć dorosłego, wypowiadającego te dźwięki w połączeniu...
O komunikacji werbalnej i niewerbalnej
Zanim dziecko nauczy się , potrafi już się . Jeśli nie jesteście pewni w jaki sposób dziecko się komunikuje - wystarczy stworzyć mu okazję, w której będzie potrzebowało na przykład waszej...