Przed Tobą trzeci z serii sześciu wpisów na temat gotowości dziecka do rozpoczęcia nauki czytania. W poprzednich artykułach poruszyłam takie tematy:

gotowość emocjonalna i motywacja do nauki czytania

percepcja wzrokowa

Rozumienie symboli

Kiedy pracowałam jako niania, któregoś dnia wybrałyśmy się z moją podopieczną (wtedy 3-letnią) do zoo. Przed wejściem do autobusu kupiłam jej obwarzanka, którego miała w planach zjeść po drodze. Wsiadłyśmy i trafiły nam się miejsca idealnie naprzeciwko takiej tablicy:

Źródło: https://tiny.pl/9tdkl

I trzylatka zaczęła opowiadać: „Zakaz papierosów, zakaz bułek i coli, zakaz wyrzucania papierków… Dobrze, że nie ma zakazu obwarzanków!”.

Ta sytuacja pokazuje, że moja podopieczna nie miała jeszcze wtedy rozwiniętego myślenia symbolicznego – każdy obrazek odczytywała dosłownie. A litery to nic innego jak symbole – umowne zapisy dźwięków.

Jak można z dzieckiem przećwiczyć myślenie symboliczne?

1. Zachęć dziecko do odgadywania, co przedstawiają minimalistyczne rysunki lub same kontury, np. takie jak te:

2. Podczas spacerów obserwujcie znaki drogowe – poproś dziecko o to, aby próbowało odgadywać ich znaczenia. Tłumacz, z czym związany jest wygląd poszczególnych znaków.

3. Bawcie się w kreatywne tworzenie symboli, np. wymyślajcie, na co można przerobić połówkę koła.

4. Zachęć dziecko do samodzielnego tworzenia symboli, pytając np.: „Jak narysował(a)byś znak przedstawiający zakaz hałasowania?”. Może uda wam się za pomocą symboli przedstawić zasady panujące w waszym domu (np. nie krzyczymy na siebie, śmieci wyrzucamy do kosza itd.)?

5. Zaproponuj dziecku zabawę w etykietowanie przedmiotów w domu. Przydadzą się karteczki typu post-it, na których zapiszesz kilka nazw. Odczytuj te nazwy wspólnie z dzieckiem (na takim poziomie, jaki będzie adekwatny do umiejętności dziecka – jeśli maluch jest dopiero na etapie rozpoznawania 2-3 samogłosek, to zapisz nazwy, które będą się rozpoczynały od tych samogłosek i podzielcie się czytaniem w taki sposób, żeby dziecko czytało to, co zaznaczone na granatowo, a dorosły to, co na czarno):

APARAT, OWOCE, UMYWALKA

Dzięki tej zabawie maluch utrwala fakt, że ciąg odpowiednio poukładanych liter tworzy znaczące słowa, które można zidentyfikować z realnymi przedmiotami.

W przyszłym tygodniu zapraszam Cię na bardzo ważny wpis dotyczący percepcji słuchowej. Bez niej z czytaniem ani rusz. Jak zwykle, omówię krótko, dlaczego to taki ważny fundament pod naukę czytania oraz zaproponuję kilka ćwiczeń usprawniających postrzeganie słuchowe.

Do przeczytania!

U.

Zabawy przygotowujące do nauki czytania
https://kiedydologopedy.pl/dogada-sie-e-book/