Przed Tobą trzeci z serii sześciu wpisów na temat gotowości dziecka do rozpoczęcia nauki czytania. W poprzednich artykułach poruszyłam takie tematy:

gotowość emocjonalna i motywacja do nauki czytania

percepcja wzrokowa

Rozumienie symboli

Kiedy pracowałam jako niania, któregoś dnia wybrałyśmy się z moją podopieczną (wtedy 3-letnią) do zoo. Przed wejściem do autobusu kupiłam jej obwarzanka, którego miała w planach zjeść po drodze. Wsiadłyśmy i trafiły nam się miejsca idealnie naprzeciwko takiej tablicy:

Źródło: https://tiny.pl/9tdkl

I trzylatka zaczęła opowiadać: „Zakaz papierosów, zakaz bułek i coli, zakaz wyrzucania papierków… Dobrze, że nie ma zakazu obwarzanków!”.

Ta sytuacja pokazuje, że moja podopieczna nie miała jeszcze wtedy rozwiniętego myślenia symbolicznego – każdy obrazek odczytywała dosłownie. A litery to nic innego jak symbole – umowne zapisy dźwięków.

Jak można z dzieckiem przećwiczyć myślenie symboliczne?

1. Zachęć dziecko do odgadywania, co przedstawiają minimalistyczne rysunki lub same kontury, np. takie jak te:

2. Podczas spacerów obserwujcie znaki drogowe – poproś dziecko o to, aby próbowało odgadywać ich znaczenia. Tłumacz, z czym związany jest wygląd poszczególnych znaków.

3. Bawcie się w kreatywne tworzenie symboli, np. wymyślajcie, na co można przerobić połówkę koła.

4. Zachęć dziecko do samodzielnego tworzenia symboli, pytając np.: „Jak narysował(a)byś znak przedstawiający zakaz hałasowania?”. Może uda wam się za pomocą symboli przedstawić zasady panujące w waszym domu (np. nie krzyczymy na siebie, śmieci wyrzucamy do kosza itd.)?

5. Zaproponuj dziecku zabawę w etykietowanie przedmiotów w domu. Przydadzą się karteczki typu post-it, na których zapiszesz kilka nazw. Odczytuj te nazwy wspólnie z dzieckiem (na takim poziomie, jaki będzie adekwatny do umiejętności dziecka – jeśli maluch jest dopiero na etapie rozpoznawania 2-3 samogłosek, to zapisz nazwy, które będą się rozpoczynały od tych samogłosek i podzielcie się czytaniem w taki sposób, żeby dziecko czytało to, co zaznaczone na granatowo, a dorosły to, co na czarno):

APARAT, OWOCE, UMYWALKA

Dzięki tej zabawie maluch utrwala fakt, że ciąg odpowiednio poukładanych liter tworzy znaczące słowa, które można zidentyfikować z realnymi przedmiotami.

W przyszłym tygodniu zapraszam Cię na bardzo ważny wpis dotyczący percepcji słuchowej. Bez niej z czytaniem ani rusz. Jak zwykle, omówię krótko, dlaczego to taki ważny fundament pod naukę czytania oraz zaproponuję kilka ćwiczeń usprawniających postrzeganie słuchowe.

Do przeczytania!

U.