Jak nauczyć dziecko mówić MAMA? 11 sposobów
Często słowa „mama” i „tata” pojawiają się w mowie dziecka jako jedne z pierwszych – nic dziwnego, nazywają najbliższe dla malucha osoby i możliwość zawołania, przyciągnięcia ich uwagi jest dla dziecka niezwykle cenna. Na potrzeby tego artykułu opisuję sposoby na...
O wykorzystywaniu tego, co dziecko lubi
Gdy mój syn miał około 15 miesięcy i był na etapie wypowiadania wyrażeń dźwiękonaśladowczych, próbowałam przewidzieć, co jeszcze byłoby dla niego łatwe do nazwania. Pokazywałam mu piłkę i dobrałam do niej wyrażenie dźwiękonaśladowcze opa, jednak po kilku tygodniach...
O wprowadzaniu najpotrzebniejszych słów
Gdy uczymy dziecko mowy, zależy nam na tym, aby wyposażyć je w tak zwane minimum leksykalne - czyli zbiór słów koniecznych do komunikowania swoich podstawowych potrzeb. Co może być najważniejszą potrzebą dziecka w okolicy roku?...
Najlepsza łyżeczka dla niemowlaka według logopedy
Rozszerzanie diety niemowlaka to niewątpliwie ważny moment. Świadomi opiekunowie chcą się do niego przygotować jak najlepiej, dobierając odpowiednie akcesoria. Łyżeczka, widelec, talerz, miska, kubek – czy wszystko będzie potrzebne? I na jakie się zdecydować? Wybór...
Gdy dziecko mówi po swojemu
Do jakiego wieku to, że dziecko mówi po swojemu, jest w normie? Czy mowa dwulatka może być zrozumiała tylko dla osób z najbliższego otoczenia? Kiedy dziecko zacznie wypowiadać "prawdziwe" słowa? Na wszystkie te pytania odpowiadam w dzisiejszym wpisie. Wyrażenia...
Jaki kubek wybrać dla dziecka? Pytania i odpowiedzi
W tym wpisie przedstawiłam logopedyczne podejście do kubków, bidonów, słomek i niekapków. Dowiecie się z niego jaki kubek będzie najlepszy dla niemowlaka, kiedy można zacząć uczyć dziecko pić z otwartego kubka, czy warto podać dziecku bidon lub niekapek. W związku z...
Kubek, bidon, niekapek – okiem logopedy
Jaki kubek będzie dla dziecka najlepszy? Czy mogę podać maluchowi bidon ze słomką, czy też zupełnie bezzasadnie zyskały one ostatnio popularność? Od jakiego wieku dziecko może pić z otwartego kubka i czy warto zainwestować w kubek-niekapek? Odpowiedzi na wszystkie te...
O wyszukiwaniu łatwiejszych artykulacyjnie synonimów
Nie każde słowo da się zastąpić łatwiejszym artykulacyjnie synonimem - jednak tam, gdzie to możliwe, warto spróbować.
O niezwykłej roli CISZY – jeden z najważniejszych wpisów w serii #rozgadasie!
Zapytałam w ankiecie moich instagramowych obserwatorów (jeśli jeszcze nie jesteście w tym gronie - zapraszam: instagram.com/kiedy.do.logopedy), czy jeśli rodzic dużo do dziecka mówi, to również dziecko będzie mówiło dużo. Aż 80% osób odpowiedziało, że tak! Tymczasem...
O ćwiczeniu rozumienia
Dziś bardzo ważny post w myśl zasady: [su_highlight]bez rozumienia nie ma mówienia[/su_highlight]! Przeczytajcie wskazówki, dzięki którym można sprawdzić czy maluch rozumie i w razie potrzeby poćwiczyć z nim. Aby dziecko nauczyło się wskazywać przedmioty, trzeba z nim...
O nauce nowych słów na bazie tych, które dziecko już mówi
Maluszek ma w swoim słowniku już parę słów, ale nie przybywa kolejnych? Przeczytajcie o tym jak wybrać słowa, które dziecku będzie najłatwiej opanować. Do przeanalizowania tego, co dziecko już mówi, przydatny będzie dziennik słów, do którego zachęcałam w tym wpisie....
O sylabach otwartych
Z poprzednich wpisów z tej serii wiecie już, że elementami prymarnymi (pierwszymi i mówiąc wprost - łatwymi) są samogłoski i wyrażenia dźwiękonaśladowcze. A obok nich stoją sylaby otwarte. Czym są sylaby otwarte i co to znaczy, że można je do mowy dziecka...