O zapisywaniu słów dziecka

O zapisywaniu słów dziecka

Dziś wpis o tym, do czego często trudno mi namówić rodziców, choć nie wymaga to dużego wysiłku. Dajcie się przekonać i chociaż przez parę tygodni - na próbę - zapisujcie jak rozwija się mowa waszych dzieci. A może ktoś już zdecydował się prowadzić takie notatki?...

O wyrażeniach dźwiękonaśladowczych

O wyrażeniach dźwiękonaśladowczych

Wyrażenia dźwiękonaśladowcze w mowie dziecka pełnią funkcję słów! Maluszek, który dopiero uczy się mówić, nie wypowie słowa pralka - ale bez większych problemów będzie naśladował jej odgłos, a słysząc potwierdzenie z ust dorosłego upewni się, że istnieje powiązanie...

O kontakcie wzrokowym

O kontakcie wzrokowym

Część moich postów być może na pierwszy rzut oka was zdziwi - co ma wspólnego rozwój mowy z kontaktem wzrokowym? Okazuje się, że bardzo dużo! Kontakt wzrokowy jest pierwszym po płaczu dostępnym dziecku sposobem komunikowania się z otoczeniem! Jest to też coś, na co...

O wypowiadaniu samogłosek

O wypowiadaniu samogłosek

Samogłoski są dla dziecka na tyle łatwe do wypowiedzenia, że często pojawiają się w mowie maluszka jako pierwsze. Dziecko mówi na przykład a-a-a na określenie spania - jednak aby tak się stało, wcześniej musi usłyszeć dorosłego, wypowiadającego te dźwięki w połączeniu...

O komunikacji werbalnej i niewerbalnej

O komunikacji werbalnej i niewerbalnej

Zanim dziecko nauczy się [su_highlight]mówić[/su_highlight], potrafi już się [su_highlight]komunikować[/su_highlight]. Jeśli nie jesteście pewni w jaki sposób dziecko się komunikuje - wystarczy stworzyć mu okazję, w której będzie potrzebowało na przykład waszej...

O prawidłowym słuchu

O prawidłowym słuchu

Słuch to pierwszy trop, jaki trzeba wziąć pod lupę u dziecka niemówiącego lub z trudnościami w rozwoju mowy. Podejdźcie do tego tematu poważnie - czasem wydaje nam się, że problemy ze słuchem na pewno byśmy zauważyli, tymczasem dziecko na pierwszy rzut oka nie...

Jak nauczyć dziecko pić przez słomkę

Na początku nauki picia przez słomkę warto zmoczyć jej koniec - ten, który dziecko będzie wkładało do ust - tak, aby dać maluchowi informację, że dostał coś do picia. Niektórym dzieciom to wystarczy, prawdopodobnie pojawia się u nich skojarzenie z butelką lub piersią...

Jak pracować nad głoską r

Po informacje wstępne na temat głoski r zapraszam Was do poprzednich wpisów: część I o tym, kiedy dziecko powinno zacząć wypowiadać głoskę r i czy jej brak zawsze oznacza wadę wymowy oraz czy z wady wymowy można wyrosnąć część II o tym, jakie mogą być przyczyny...

Symek ma sale selki czy Szymek ma szare szelki?

  Poproś dziecko, aby powiedziało, w co jest ubrany chłopiec. Czy są to szare szelki, czy może sale selki? A jeśli to drugie – czy potrzebujecie logopedy? Dlaczego sz jest takie trudne? Głoska sz, tak jak wszystkie głoski z tzw. szeregu szumiącego – sz, ż, cz, dż...