Bardzo się cieszę, że dołączasz do wyzwania rozgadania! Obejrzyj pierwsze nagranie lub przeczytaj jego transkrypcję, aby dowiedzieć się, od czego zaczynamy.
Transkrypcja nagrania:
Dzień dobry, cześć! Przez pięć kolejnych dni otrzymasz maile ze wskazówkami – z zadaniem do wykonania dla Ciebie lub dziecka i z krótkim omówieniem tego, na co zwrócić uwagę i co w danym ćwiczeniu jest ważne. Dzisiejsze zadanie jest dla Ciebie –nagraj siebie w kontakcie z dzieckiem. Celowo nie mówię “nagraj dziecko”, tylko “nagraj siebie”, dlatego że często zdarza się, że dzieci, które jeszcze się nie rozgadały, wytworzyły taką nić porozumienia ze swoim opiekunem lub z kilkoma opiekunami, która pozwala im na to, żeby posługiwać się komunikacją niewerbalną, czyli pozasłowną np. za pomocą gestów albo jakichś schematów, które macie już ustalone. Każdy dzień może toczyć się według jakiegoś rytmu, z którego nie zdajecie sobie sprawy, i dziecko może nie mieć motywacji do wypowiadania słów, bo spodziewa się, że poszczególne czynności i tak się zadzieją. Postaw więc telefon gdzieś w rogu pokoju – najlepiej tak, żeby dziecko nawet go nie widziało. Włącz nagrywanie i nagraj siebie w zabawie z dzieckiem. Postaraj się zachowywać naturalnie, tak jak zwykle to robisz. Zwróć uwagę, gdy później będziesz przeglądać to nagranie, na to jaki jest Twój kontakt z dzieckiem, jak wygląda komunikacja po Twojej stronie. Czy dajesz maluchowi czas na to, żeby zainicjował kontakt, np. żeby pokazał Ci jakąś zabawkę i ją nazwał, czy nie zasypujesz dziecka pytaniami. A jeśli zadajesz mu jakieś pytania, to czy dajesz mu wystarczająco dużo czasu na odpowiedź. Maluchy potrzebują czasem 30–40 sekund, a nawet dłużej, żeby udzielić jakiejś odpowiedzi. Sprawdź, czy nie jest tak, że gdy nie usłyszysz odpowiedzi przez 5–10 sekund, przechodzisz do innego pytania, zmieniasz temat albo proponujesz zupełnie inną aktywność. Sprawdź, jakich komunikatów używasz w zabawie z dzieckiem. Czy są to zdania krótkie czy złożone? Czy są to słowa, które dziecko byłoby w stanie po Tobie powtórzyć? Przeanalizuj to nagranie. Zapisz sobie wnioski. I widzimy się jutro z kolejnym zadaniem. Do zobaczenia!
Potrzebujesz zobaczyć, jak danie dziecku ciszy działa w praktyce?
Pod koniec tego artykułu umieściłam 2 filmy z udziałem mojego (wtedy 14,5-miesięcznego) syna. Zobacz, jaka magia zadziała się, gdy przestałam go przegadywać i zostawiłam mu czas na jego wypowiedź.
Nie obwiniaj się, jeśli nagranie obnażyło pewne niedoskonałości w Twoim kontakcie z dzieckiem – tak naprawdę to dobry znak, bo już wiesz, co należy poprawić!
Co będzie się działo w kolejnych dniach wyzwania?
Jutro poproszę Cię o przeanalizowanie tego, co już mówi dziecko – nie tylko na nagraniu, ale tak ogólnie, na co dzień. Możesz już dziś wypisać wszystkie dźwięki, które dziecko wypowiada w odniesieniu do osób, rzeczy, czynności czy zjawisk. Jeśli maluch nie mówi jeszcze żadnych słów, wypisz dźwięki i sylaby, które najczęściej słychać w jego gaworzeniu (czyli takie, które wypowiada sobie “pod noskiem”).
Jutro powiem Ci, co z tym zrobić!
U.