Dziś bardzo ważny post w myśl zasady: [su_highlight]bez rozumienia nie ma mówienia[/su_highlight]! Przeczytajcie wskazówki, dzięki którym można sprawdzić czy maluch rozumie i w razie potrzeby poćwiczyć z nim.
Aby dziecko nauczyło się wskazywać przedmioty, trzeba z nim potrenować. Być może maluch rozumie słowo lampa, jeśli jednak nigdy wcześniej nie był zapytany o to “gdzie jest lampa?”, raczej nie domyśli się, żeby ją wskazać. Musi otrzymać od rodzica taką prezentację i zazwyczaj potrzeba ją powtórzyć wiele razy. Zapytajcie dziecko o przedmiot z najbliższego otoczenia i dajcie mu chwilę na zastanowienie. Jeśli maluch nie da sygnału rozumienia, wskażcie ten przedmiot upewniając się, że macie z dzieckiem wspólne pole uwagi (czyli że patrzycie razem na tę samą rzecz) i wyraźnie wypowiedzcie jego nazwę.
Na każdym etapie rozwoju dziecko pokazuje nam inny poziom rozumienia. O tym jakich dokładnie przejawów rozumienia oczekujemy w danym przedziale wiekowym, pisałam w tym wpisie. Zerknijcie do zawartych w nim tabel i sprawdźcie, czy nie pojawią się w nich odpowiedzi “nie”.