W trzecim dniu “Wyzwania-rozgadania” będziemy typować słowa, wyrażenia i dźwięki w funkcji słów, które Twoje dziecko byłoby w stanie wypowiedzieć. Coś, co jest w zasięgu jego możliwości.
Transkrypcja nagrania:
Przeanalizuj wszystko to, co masz wypisane z poprzedniego dnia wyzwania, i to, gdzie zostały te wyrażenia umiejscowione w tabeli. Zastanów się, jakie słowa mogłoby być dla Twojego dziecka łatwe. Powinny one spełniać trzy funkcje:
1. Artykulacyjnie powinny być podobne do tych, które masz już zapisane. Zobacz więc, z jakich głosek, sylab, połączeń między nimi najchętniej korzysta dziecko, a w tej tabelce znajdziesz podpowiedzi, co podobnego można wybrać.
2. Druga funkcja, którą muszą spełniać, to motywacja dziecka do ich wypowiadania. Najlepiej więc skorzystaj z takich grup tematycznych, którymi dziecko się interesuje. Nie ma sensu wprowadzanie dźwięków zwierząt, jeżeli Twoje dziecko nie interesuje się zwierzętami, nie bawi się nimi, nie ma takich figurek w domu. Jeśli woli pojazdy, dopisz dźwięki do pojazdów.
3. Trzeci warunek jest taki, że te słowa powinny dość często pojawiać się w waszym otoczeniu. Dosyć często powinna być okazja do tego, żeby ich używać. Zastanów się, do czego można by dopisać dźwięki, które będą spełniać wszystkie te trzy role i zacznij ich używać.
Wybierz sobie takich dźwięków kilka, najlepiej około dziesięciu. Nie spodziewaj się, że dziecko szybko opanuje całą tę wybraną przez Ciebie pulę, ale jeśli wybierzesz dziesięć, a dziecko opanuje połowę, to macie pięć nowych słów.
Powodzenia i do zobaczenia jutro!
U.