Dzień dobry, cześć!
Drugi dzień “Wyzwania-rozgadania”. Mam nadzieję, że masz już nagranie i wnioski na temat tego, co w komunikacji z dzieckiem można poprawić po swojej, dorosłej stronie. Być może pozostawać mu więcej ciszy? Być może używać trochę prostszych zdań? Być może zostawiać więcej przestrzeni na to, żeby to maluch inicjował kontakt werbalny?
Transkrypcja nagrania:
Dzisiejsze zadanie polega na tym, żeby przeanalizować to, co mówi dziecko. Weź pod uwagę nie tylko te słowa, które udało się zarejestrować na nagraniu, ale wszystkie takie, które przychodzą Ci do głowy.
Jeśli Twoje dziecko nie mówi jeszcze żadnych słów, czyli żadnych dźwięków, które da się na stałe przypisać do ich reprezentantów, weź pod uwagę takie dźwięki, sylaby, wyrażenia, które dziecko mówi sobie pod noskiem, gaworząc. One również Ci się przydadzą. W dzisiejszym mailu dostaniesz ode mnie tabelę, w której będziesz mógł lub mogła umiejscowić to, na jakim etapie jest teraz Twoje dziecko. Do zobaczenia jutro!
Na jakim etapie rozwoju mowy dziecko jest obecnie?
Spójrz na tę tabelę (jeśli nie wyświetla Ci się obrazek, możesz go pobrać – Etapy rozwoju mowy – przykładowe wypowiedzi.png)
Większość dzieci przechodzi przez te etapy właśnie w takiej kolejności, ale nie martw się, jeśli któryś z nich został pominięty – zaznacz, które wypowiedzi są najbardziej zbliżone do tych, jakie są w mowie Twojego dziecka.
Przykładowa analiza słownika dziecka
Wymyślony przeze mnie maluch potrafi wypowiadać takie słowa: mama, tata, tu, u (samolot), ma (w znaczeniu: nie ma), ci (cicho), nyny (spanie), bum bum (auto).
Widać, że łatwe są dla niego dźwięki w funkcji słów (np. “u” na samolot) oraz słowa z dwóch takich samych sylab – to etap II i III z tabelki. Zaczynają się pojawiać słowa jednosylabowe, ze spółgłoską na końcu (bum bum). Etap V (słowa z dwóch różnych sylab) jeszcze jest zbyt trudny.
Wiesz już, co potrafi Twoje dziecko
Jutro powiem Ci, jak tę wiedzę wykorzystać do dalszego rozwoju mowy!
U.