– Co robisz w życiu?
– Jestem logopedą.
– Ooo to super się składa, bo tak mnie boli kolano!
Tą rozmową nawet nie byłam szczególnie zaskoczona. Po telefonie do gabinetu: czy można się zgłosić na konsultację z dzieckiem, które ma jedną nóżkę krótszą? oraz wielokrotnych pytaniach: logopeda? To ten od zatok/kości/logotypów? (kolejno: laryngolog/ortopeda/grafik) zdałam sobie sprawę, że nie wszyscy wiedzą, co to za stwór ten logopeda.
Logopedów jest dużo gatunków. Żywią się zazwyczaj… dobra, nie chciałoby Wam się czytać w jednym poście o wszystkich typach logopedów, więc dziś tylko o jednym rodzaju, chyba najlepiej znanym przedstawicielu:
najważniejsze co robi (i czego nie robi) logopeda dziecięcy
Rozwija komunikację
Tak, tak, nie tylko mowę, choć to oczywiście bardzo ważna forma komunikacji i w większości przypadków do niej będziemy dążyć. Jednak rozumienie, gesty, przekazy pozawerbalne to fundamenty do budowania mowy.
Kiedy do logopedy? | Kiedy nie do logopedy? |
Dziecko nie rozumie poleceń, reaguje nieadekwatnie (np. idzie do kuchni poproszone o przyniesienie butów), nie nawiązuje kontaktu wzrokowego | Dziecko ma w nosie NIEKTÓRE polecenia, np. dotyczące sprzątania, mycia zębów. Przy jednoczesnym dobrym rozumieniu zwrotów: plac zabaw, bajeczki i cukierki |
Nie odwzajemnia gestów, np. papa, brawo | Nie chce dać buziaka natrętnej cioci (a wy chcecie?) |
Nie wykazuje intencji komunikacyjnej, czyli chęci do nawiązania kontaktu z inną osobą | Nie interesuje go wykład z fizyki jądrowej, ale będzie inicjować kontakt, np. aby się z nim pobawić |
Diagnozuje przyczyny opóźnień w rozwoju mowy
Dlaczego moje dziecko nie mówi? To jedno z najtrudniejszych pytań, jakie rodzic zadaje, ale staniemy na głowie, by spróbować na nie odpowiedzieć. Dopiero poradzenie sobie z przyczynami pozwoli na osiąganie efektów.
Kiedy do logopedy? | Kiedy nie do logopedy? |
Dziecko nie mówi nic – nie próbuje wydawać z siebie dźwięków, nie naśladuje, nie powtarza | WIEMY jakie są przyczyny i diagnozujemy dziecko u innych specjalistów (np. u neurologa) – wyniki badań będą dla logopedy cenną wskazówką do planowania terapii |
Mamy podejrzenia, że dziecko nieprawidłowo słyszy | WIEMY, że dziecko źle słyszy – najlepiej udać się od razu do laryngologa i/lub foniatry i wyniki badań przynieść na wizytę u logopedy |
Mamy wątpliwości czy dziecko rozwija się prawidłowo – logopeda zbada nie tylko mowę, ale też funkcje niezbędne do nabywania języka – słuchowe, wzrokowe, rozwój społeczny | Podejrzewamy zaburzenia autystyczne – choć logopeda może pomóc nam w ocenie, czy językowy rozwój dziecka wskazuje na autyzm, nie stawia diagnozy autyzmu! To rola psychiatry |
Programuje język
No, nie tak jak programista na kąkuterze (czyt. komputerze), tylko tak planuje działania, aby dziecko w miarę swoich możliwości nauczyło się mówić.
Kiedy do logopedy? | Kiedy nie do logopedy? |
W pierwszym roku życia dziecko nie gaworzy, nie wydaje dźwięków, nie próbuje bawić się wokalizowaniem, nie reaguje na odgłosy otoczenia | Nasz urodzony przed dwoma tygodniami bobas nie mówi jeszcze mama. Jeszcze długo nie powie i jeszcze długo będzie to norma |
12-18 miesięczne dziecko nie próbuje wypowiadać samogłosek, sylab, wyrażeń dźwiękonaśladowczych (bam, ała, ko-ko) pierwszych wyrazów | Dziecko nazywa auto bum bum, krowę mu, piłkę opa/bach lub w jakikolwiek zrozumiały dla otoczenia sposób – na tym etapie rozwoju to normalne i prawidłowe |
Dwulatek nie wymawia kilkudziesięciu wyrazów oraz nie próbuje wypowiadać pierwszych prostych zdań | Dwulatek mówi np. tata am, dzidzi ała, baba oć (chodź) oraz nie radzi sobie jeszcze z wypowiedzeniem słowa terrorysta |
Trzylatek nie posługuje się w mowie zdaniami, zrozumiałymi także dla osób spoza najbliższego otoczenia | Trzylatkowi nie zamyka się buzia i zadaje milion pytań dziennie |
Koryguje wymowę
Czy logopeda to ta pani od r? No pewnie, też. Od głosek ciszących, syczących, szumiących też. I od wystawiania języka pomiędzy zęby. Dobry logopeda najpierw poszuka przyczyn wad wymowy, później postara się je wyeliminować, a następnie (lub równolegle) zabierze się za naprawianie głosek.
Kiedy do logopedy? | Kiedy nie do logopedy? |
Trzylatek nie wypowiada poprawnie samogłosek oraz spółgłosek: p, b, m, n, f, w, t, d, k, g, l | Trzylatek przekręca niektóre wyrazy, mówi np.: łyżby (łyżwy), salomot (samolot), jednak z czasem widać wyraźny progres w rozwoju mowy |
Czterolatek nie wymawia którejś z powyższych głosek, zmiękcza głoski syczące (s, z, c, dz)lub zamienia je na ciszące (ś, ź, ć, dź) | Czterolatek mówi lowel zamiast rower – zamiana jednej głoski na inną jest zjawiskiem rozwojowym i prawidłowym do pewnego wieku |
Pięciolatek nie wymawia jeszcze głosek tzw. szeregu szumiącego (sz, ż, cz, dż) | Pięciolatkowi zdarza się hiperpoprawność, mówi np. szpodnie, ale potrafi zdecydować, który z wyrazów w parze szpodnie-spodnie jest prawidłowy |
Sześciolatek nie podejmuje próby wypowiadania głoski r | Dziecko, które niedawno nauczyło się mówić r, wstawia tę głoskę wszędzie gdzie się da, mówiąc np. prarka (pralka), rody (lody). To przejściowy etap utrwalania i różnicowania głosek, który powinien minąć po kilku tygodniach |
Dziecko zastępuje którąkolwiek głoskę dźwiękiem pozasystemowym – takim, którego w języku polskim po prostu nie ma. Niezależnie od wieku – do logopedy! | Moje dziecko brzydko mówi w znaczeniu, że mówi brzydkie słowa – takiego gatunku logopedy, który by na to pomógł, jeszcze nie znam |
Podczas mówienia dziecko wystawia język pomiędzy zęby | Dziecko trzyma język za zębami w znaczeniu dosłownym, z tym przenośnym to różnie bywa |
Nie jesteśmy pewni czy wymowa dziecka jest prawidłowa | Jesteśmy pewni, że dziecko wszystkie głoski wypowiada prawidłowo, ale lubimy się nim chwalić |
Uczy czytać, pisać, rysować, bawić się, …
a dobra, miało być w skrócie. Logopeda obejmuje dziecko całościową opieką i oprócz mowy dba o ogólny rozwój wszystkich funkcji poznawczych.
No i co myślicie? Przyda się czasem taki logopeda, mimo że nie leczy chorych kolan i nie projektuje logotypów? Oczywiście logopedia dziecięca to tylko wycinek. Istnieją jeszcze takie gatunki jak logopedia medialna czy neurologopedia. Ale o tym innym razem.
Do pogadania!
U.
Ale fajnie napisane! Bardzo się to dobrze czyta!